Kultakartano
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Kultakartano

Virtuaalisen ratsastuskoulun oma foorumi.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Ropsun hoitokirja

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Ropsun hoitokirja Empty Ropsun hoitokirja Su Maalis 14, 2010 9:05 pm

Maikku

Maikku
Admin

Yksityishevonen Ropsu on Pörröpompulan omistuksessa.

https://kultakartano.palstani.com

2Ropsun hoitokirja Empty 13.03.2010 Ma Maalis 15, 2010 11:48 am

Pörröpompula

Unohdin kuin unohdinkin kirjoittaa ropsun hoitokirjaan 13.03.2009, joten kirjoittelin nyt sitten tuon päivän tapahtumat.

Aamulla pakkasta oli reilusti, joten toivoin vain että mopo lähtisi helposti käymään. Pihalla hetken käynnistys-yrityksen jälkeen se kuitenkin käynnistyi ja pääsin lähtemään tallille.
Jätin moponi samaan vakiopaikkaan, jossa se oli edelliselläkin kerralla ollut. Matkalla olin lähes jäätynyt kokonaan, joten nappasin kypäräni mopon penkin alta ja juoksin kiireesti oleskelutilaan keittämään itselleni kahvit. Kahvit juotuani lähdin katsomaan miten karvapalleroni sattui voimaan.
Ropsu höristeli korviaan ja haisteli kaltereiden toisella puolella olevaa kättäni. Ropsu näytti mahdottoman pirteältä joten päätin hakea sen harjat ja varusteet ja lähteä maneesiin esteitä hyppäämään.
Ropsu oli jo hermostunut ja täysin menossa kun harjasin viimeisiä pölyjä ja turpeita pois sen karvasta.

Viimein olin saanut Ropsun ratsastuskuntoon, joten lähdin kohti maneesia. Maneesissa ei ollut ketään, joten sain käyttää sitä ihan omissa oloissani, yksikseni.
Nousin Ropsun selkään, eikä aikaakaan kun orhi-poika oli jo matkalla ravailemassa. Ropsu askelsi hyvin ja energiaa tuntui orilla piisaavan, koska alussa tuntui olevan takapään lennokkuutta ylöspäin, huomattavissa määrin. Hetken ravailun ja koulukiemuroiden jälkeen, Ropsu rauhoittui ja päästiin kunnolla työstämään. Koska maneesissa ei ollut muita, minun piti tulla alas selästä, sitoa Ropsu seinään kiinni ja alkaa virittämään esteitä.
Pystytin pitkälle suoralle kolmen esteen sarjan, joka oli korkeudeltaan metrin. Lisäksi pistin yksittäisiä esteitä ja eri korkuisia, jotta jos Ropsu tiputtaisi, minun ei tarvitsisi saman tien tulla alas ja nostaa estettä.
Nousin taas Ropsun selkään ja jatkoin saman tien terhakas tempoisella laukalla, Ropsu laukkasi hyvässä rytmissä ja kaikki askeleet olivat kohdallaan. Käänsin Ropsun ensimmäiselle pystyesteelle, joka oli noin 70cm:iä korkea. Ropsu hyppäsi esteen leikiten ja 40cm:in ilmavaralla, joten jäin hypystä hieman jälkeen. Jatkoin kuitenkin muutaman yksittäisen esteen hyppäämistä, kunnes siirsin Ropsun pystyestesarjalle. Ropsu laukkasi korvat hörössä, painoi mielettömän paljon ohjalle ja yritti tällä tavoin pyytää lupaa lisäämään laukan tempoa ja hyppäämään esteet. Hellitin hieman ohjasta ja Ropsu ampaisi sarjalle. Ori hyppäsi mielettömän hyvin ja lopputuloksena oli täysin virheetön ja puhdas suoritus. Viimeisellä esteellä Ropsu vielä antoi esteen hyppäämiselle ilmavaraa ja tällä kertaa pääsin hyvin hyppyyn mukaan.
Lopuksi jäähdyttelin vielä erilaisten kouluratsastusliikkeiden muodossa ja sitten laskeuduin alas satulasta. Sidoin Ropsun vielä hetkeksi seinään ja purin esteet pois.
Talutin karvapalleron talliin ja koska Ropsu ei ollut edes kovin hiestä märkä, en muuta kuin kuivannut sen ja heitin talliloimen päälle ja annoin heinää ja kauraa sille karsinaan.
Karsina oli jo siivottu, joten sitäkään minun ei tarvinnut tehdä.
Vein varusteet paikoilleen putsattuna ja päätin lähteä katsomaan Kalia.

Kiva kun hoitelit Ropsua, hienoa! Teillä näyttikin sujuvan orin kanssa hyvin, on taitanut poika jo hyvin kotiutua. Teksti on melko virheetöntä, tästä saat 6v€ (:

3Ropsun hoitokirja Empty 14.03.2010 Ma Maalis 15, 2010 6:52 pm

Pörröpompula

Unohdin myös kirjoittaa 14.03
Tulin taas aikaisin aamusta tallille katsomaan omaa karvapalloani. Koska isä oli kotona, minun ei tarvinnut yrittää edes käynnistää mopoani vaan pääsin lämpimällä auto kyydillä.
Heitin heipat isälle ja marssisin kohti Ropsun karsinaa, siellä tuo karvapallo oli jo odottamassa, onneksi olin ottanut omenoita taskuun. Eikös Ropsu huomannut herkut heti ja alkoi tuuppia minua eteenpäin karsinassa kun ei raukka saanut vetoketjua auki. Hetken kiusattuani annoin omenat toisensa jälkeen. Koska oli sunnuntai päivä en halunnut pilata Ropsun vapaapäivääjoten päätin puhdistaa Ropsun kaikki varusteet. Samalla muistin että kotona oli vielä vaikka miten paljon varusteita, joten soitin siltä seisomalta isälle ja pyysin tuomaan puolitoistametrisen puulaatikon jossa kaikki loput varusteet olivat. Olin katsonut jo sopivan paikan varustehuoneesta, tilaa oli sopivasti enkä uskonut ison puupakkini olevan kenenkään edessä, jos se myöhemmin olisi edessä, siirtäisin sen takaisin kotiin. Iskä toi pakkini ja pääosin aloittamaan ison puunaus-urakkani. Heitin Ropsulle ruuat, ja hain ämpärillisen vettä, sienen, varustesaippuaa, pyyhkeen ja valjasrasvan. Avasin Ropsun karsinan oven ja laitoin riimunarun "portiksi." Ropsu katseli kummissaan ja halusi haistella jokaista varustetta jonka otin käteeni puhdistamista varten. Pakki oli täynnä hyödyllistä sekä täysin turhaa tavaraa ja eniten tilaa veivät loimet, kuitenkin mukana oli sitä ja tuota remmiä ja jokainen pienikin nippeli kuului johonkin. Pikkuhiljaa koko pakin sisältö alkoi putsattu joten kävin pyytämässä Maikkua avuksi pakin kantoon, koska muita ei näkynyt hollilla. Maikku auttoi mielellään, kun sanoin että voisin tehdä saman rituaalin Kalin varusteille. Kun pakki oli kannettu oikealle paikalleen, nappasin mukaani vielä Ropsun harjat ja otin pojan käytävälle harjaukseen, aloin olla jo väsynyt enkä jaksanut niinkään panostaa harjaukseen. Laitoin Ropsun takaisin karsinaan ja heitin vielä pienen tukon heinää ja lähdin katsomaan Kalia, mutten kuitenkaan tehnyt Kalille enää tänään mitään vaan siirsin myös varusteiden putsaamisen eteenpäin, laiskuuttani.

Kiva kun tulit taas moikkaamaan meitä, ei sinun kuitenkaan tarvitse joka päivä hoitaa. Tämä tarina oli hieman hätäisen oloisesti kirjoitettu, sillä kirjoitusvirheitä oli melko paljon. Kiva kun kuitenkin siivoilit! Tästä saat 3v€ =)

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa