TARINA
Tänään menisin maastotunnille Nellillä. Sillä en ole vielä mennytkään ikinä. Hevoset olivat jo sisällä, joten menin suoraan harjaamaan Nelliä. Nellin karsinalle tullessani, se kurkisteli uteliaasti käytävälle. Otin harjat, ja menin karsinaan.
Nelli haisteli, ja seurasi koko ajan uteliaana tekemisiäni. Kuitenkin se pysyi nätisti paikoillaan, ja antoi harjata kiltisti kaikista paikoista. Kaviotkin se antoi heti, eikä minulla sitten kauaa kestänytkään harjata sitä. Huolellisen harjaamisen jälkeen, hain Nellille suojat jalkoihin. Laitoin ne valmiiksi, mutta en kuitenkaan vielä laittanut muita varusteita, sillä minulla oli hyvin aikaa ennen tunnin alkua. Koska minulla ei ollut muutakaan tekemistä, menin harjamaan viereisessä karsinassa asustelevaa Sinttua.
Karsinaan mennessäni, Sinttu katseli minua vähän aikaa, ja jatkoi sitten heinien syöntiä, mitkä se ensin kaivoi esiin puruista. Sinttu ei oikeastaan välittänyt ollenkaan siitä, olinko karsinassa vai en. Sintun harjaamisessa sitten kestikin vähän kauemmin, vaikka se olikin kiltisti paikoillaan, mutta se oli niin puruissa, ja muutenkin likainen. Sen häntäkin oli aivan puruissa, ja minulla meni varmaan sen harjaamiseen kaikista kauimmin aikaa. Lopulta sain sen kuitenkin harjattua, ja sitten otin enää kaviot. Nyt Sinttukin oli harjattu, ja siihen minulla oli mennyt sen verran aikaa, että menin laittaaman Nellille varusteet.
Nelli antoi laittaa varusteet kiltisti päälleen, ja sitten meni heti karsinan ovelle odottamaan, koska pääsisi maastoilemaan. Kävin vielä hakemassa oman kypäräni, ja sitten oli valmis. Muutkin olivat saaneet jo heppansa kuntoon, joten menimme pihalle nousemaan selkään. Kun kaikki olivat selässä, Maikku kertoi meille, missä järjestyksessä tulisimme. Tarkaari tulisi Jannilla, heti Maikun perässä, ja sitten tulisivat Hese ja Santtu, Elli ja Leevi, ja Milu ja Oiva. Viimeisenä tulisin minä Nellin kanssa. Kaikki tiesivät nyt järjestyksen, joten lähdimme kävelemään metsään.
Kävelimme vähän aikaa, jutellen samalla. Kohta tulimme kuitenkin metsätielle, ja Maikku huusi edestä, että nyt alkaisimme ravata. Nelli alkoikin ravata heti innokkaasti eteenpäin, pysyen kuitenkin kiltisti jonon viimeisenä. Ravasimme melko pitkän pätkän, jonka jälkeen taas kävelimme. Vähän aikaa käveltyämme, tulimme pellolle. Kävelimme pellon läpi, ja sitten taas jatkoimme metsäpolkua pitkin. Kun mekin Nellin kanssa, olimme päässeet pellolta pois, aloimme laukata. Nelli laukkasi innoissaan, ja välillä jouduin vähän enemmänkin hidastamaan vauhtia, kun tulimme niin lähelle Milua ja Oivaa. Laukan jälkeen siirryimme raviin, ja nyt kaikki hevoset ravailivat reippaammin, kuin alussa. No, vähän aikaa ravattuamme, siirryimme käyntiin. Käynnissä menimme varmaan kaikista mäistä, mitä matkalla oli, ja saimme sitten pysytellä kevyessä istunnassa melkein koko loppumatkan. Viimeisen mäen jälkeen tulimme takaisin tallin pihaan, jossa tulimme sitten alas selästä.
Nostin jalustimet ja löysäsin satulavyön, ennen kuin vein Nellin talliin. Tallissa otin Nelliltä varusteet, ja laitoin loimen. Putsasin myös sen kaviot, sillä niihin oli kerääntynyt maastossa ihan kohtuullisesti tuota lunta. Sitten Nelli olikin valmis, ja lähdin kotiin.
Kiitos tunnista, teillä sujuikin Nellin kanssa hyvin. Tarina on hyvä ja virheetön perustarina, tästä saat 7v€ =)