https://kultakartano.palstani.com/ratsastustunnit-ja-valmennukset-f3/maastotunti-230210-tarina-t34.htm#138Hese - Santtu
Saavuin tallille kiireessä, enkä ollut ehtinyt syömään mitään ennen lähtöäni tallille. Nälkä kurni mahassani kun talutin Santtua talliin varustettavaksi.
Harjasin Santun huolella. Santtu haisteli minua kummastuneena ja kerjäsi herkkuja, joita se kuitenkaan ei saanut. Pian olin saanut harjattua hevosen, niinpä aloin puhdistamaan kavioita. Santtu alkoi testailemaan minua, joten aina kun sain kavion ylös maasta, ruuna polkaisi sen maahan ja melkein minun varpailleni. Sain tovin taistella Santun kavioiden kanssa, kunnes se päätti nostaa jalat kiltisti. Sitten hain satulan ja suitset. Santtu ei tykännyt satulan laitosta kovinkaan paljon. Poika pureskeli seiniä kun kiristin satulavyötä. Suitset Santtu otti kuitenkin sievästi suuhun ja päähän. Laitoin vielä itseni kuntoon ja talutin Santun muiden perässä pihalle.
Talutin Santun kentälle missä jo muut olivat nouseskelemassa selkään. Laskin jalustimet alas ja kiristin satulavyön tiukalle, jonka jälkeen nousin selkään reippaasti. Kun kaikki olivat vihdoin päässeet kapuamaan ratsujensa selkään teimme jonon ja lähdimme kävelemään jonossa leveää metsäpolkua pitkin metsään. Santtu innoissaan törisi pää korkealla ja uteliaana katsellen ympärilleen. Pian lähdimme ravaamaan suoraa reippaassa ravissa. Santtu oli innoissaan ja yritti heti lähtä ryntäilemään muiden ohitse, mutta pidätin sitä niin kovasti ettei se päässyt lähtemään mihinkään. Villit ja nuoret tammat, Nelli ja Janni ryntäilivät toisten hevosten takapuoliin kiinni kun metsässä vähänkään rapsahti. Pian olimme jo ravanneet pellolle asti, joten päätimme siirtyä käyntiin, koska emme tienneet kuinka upottavaa pellolla olisi. Kun huomassimme ettei pellolla pettänyt, päätimme laukata. Laukkasimme pellolla hetken, jonka jälkeen menimme jonoon ja jatkoimme laukkaa pellolla yhdessä. Hetken päästä siirryimme raviin ja ravasimme hetken, jonka jälkeen taas siirryimme käyntiin. Kun olimme kävelleet hetken, Maikku ehdotti että menisimme seuraavaksi kiipeilemään lumikasoille ja "vuorille". Santtu kompuroi hiukan syvemmissä lumikinoksissa, mutta muuten se asteli sievästi. Kello olikin jo melko paljon, niinpä palasimme käynnissä tallille. Menimme kuitenkin vielä hetkeksi kävelemään kentälle, jonka jälkeen kaikki iloiset ratsastaja rapsuttelivat ja taputtelivat ratsujaan. Laskeuduimme selästä ja veimme hevoset talliin. Sitä ennen kuitenkin kaikki löysäsivät satulavyötä ja nostivat jalustimet.
Riisuin ja harjasi Santun karsinassaan. Sitten puhdistin kaviot ja loimitin ruunan. Santtu oli kyllä tosi ihana ja kiltti. Ja muutenkin ruunapojalla oli mielestäni tosi pehmeät ja liitävät askeleet. Mutta hoidon jälkeen jouduin lähtemön kotiin syömään.
Todella hyvä, selkeä ja sopivanmittainen tarina. Minua jäi vain häiritsemään se, ettet noudattanut alkutekstiä kunnolla, esimerkiksi emme laukanneet pellolla ollenkaan. Onneksi kaikilla sujui kuitenkin hyvin, tästä saat 6v€ =)