Käppäilyä maastossaMutisin ja valittelin itsekseni matkalla Kultakartanoon perjantai iltapäivänä. Olin joutunut kävelemään "läheiseltä" bussipysäkiltä noin 20 asteen pakkasessa. Ajattelin tänään lähteä maastoon todella rauhalliselle ja lyhyelle lenkille ilman satulaa, vaikka sitten toppaloimen kanssa niin pysyisi Lentokin lämpimänä. Astelin talliin, jossa ihana lämmin ilma huokui lävitseni. Menin oleskeluhuoneeseen ja jäin hetkeksi istuskelemaan sinne. Oleskeluhuoneeseen saapui Miltsu ja Milu.
-Kukas lähtee mun kanssa maastoon tänään? Kysyin innoissani.
-Mä voin lähtee jos kukaan muu ei lähe, sanoi Miltsu.
-Joo, se olis mukavaa. Käveletkö vai ratsastatko? kysyin.
-Voin tulla kävelemään, sanoi Miltsu.
Lähdin hakemaan Lentoa sisään. Otin riimunnarun tarhalla ja kiinnitin sen riimuun. Sitten talutin ruunan sisään.
Talliin talutus sujui hyvin eikä Lento tälläkertaa säikähtänyt mitään. Tallissa talutin ruunan karsinaan ja otin loimen pois. Miltsu haki suitset sillä aikaa kun minä harjasin Lentoa rauhallisesti. Harjasin ruunan melkein kaikilla harjoilla rentouttavasti läpi. Pyörittelin hierovin liikkein kumisualla, jotta Lento rentoutuisi harjauksen ajaksi. Ruuna ummisti silmänsä. Kun lopetin harjauksen Lento olisi tahtonut lisää harjausta, mutta ei ollut pahoillaan vaikkei saanutkaan enempää harjan vetoja. Miltsu oli ilmestynyt jo oviaukkoon.
-Ootas hetki, putsaan vielä kaviot. Sä voit laittaa jo suitsia, sanoin Miltsulle.
-Okei, Miltsu sanoi ja tuli karsinaan laittamaan suitsia.
Otin kaviokoukun ja putsasin kaviot. Lento nosti jalkansa hyvin, mutta ei aluksi meinannut pitää niitä ylhäällä. Pian kaviot oli kuitenkin putsattu ja pääsin ratsastamaan. Miltsu oli jo laittanut suitset Lennolle. Laitoin Lennolle loimen, jonka kanssa ratsastaisin. Kävin laittamassa itselleni kypärän päähän. Talutin Lennon pihalle ja Miltsu tuli perästä ja sulki ovia, ettei talliin tulisi kylmää ilmaa.
Pihalla yritin ensin omin avuin pomppia selkään.
-Hei Miltsu puntaa mut selkään. En pääse tänne mitenkään, sanoin ja nauroin.
Miltsu tuli nauraen punttaamaan minut Lennon selkään. Pian istuin jo Lennon pehmeässä selässä loimen päällä. Loimi oli inhottavan liukas. Lähdin kävelemään polkua pitkin. Miltsu tuli perästä, sillä me Lennon kanssa teimme pienen polun umpihankeen. Kävelimme hämärää metsäpolkua ja juttelimme samalla Miltsun kanssa. Lento käveli rauhallisesti. En viitsisi tällä lenkillä ravata. Metsä oli aivan hiljainen. Kuului vain Lennon askelten ääniä ja minun ja Miltsun puheen sorinaa. Oli mukavaa kävellä metsässä. Seuraavan kerran Miltsu saisi tulla mukaan Ahvon kanssa. Kävelimme polun loppupäähän ja siellä käännyimme takaisin. Nyt Miltsu sai mennä edeltä. Jatkoimme rupattelua aivan samalla tavalla. Pian olimme tallin pihassa, jossa Miltsun piti valitettavasti lähteä. Moikkasin Miltsua ja laskeuduin selästä. Taputin Lentoa ja talutin sen talliin.
Tallissa riisuin loimen pois ja vein sen kuivamaan. Nyt minulla oli aivan tekemätön olo kun en tehnyt oikeastaan mitään eikä minulla ollut tekemistä. Kello oli jo kuusi. Kohta minun pitäisi jo lähteä. Olisipa jo viikonloppu ja saisin olla pitkään tallilla. Keskeytin viikonloppu haaveiluni kun Outi tuli oleskeluhuoneeseen.
-Jokos Miltsu lähti? Outi kysyi.
-Joo, lähti.
-Muakin tullaan kohta hakemaan, sanoi Outi.
-Joo, mua myös, vastasin.
Sitä seurasikin pitkä hiljaisuus.
-Noniin Fanipala, nyt mennään, kuului äitini yli-pirteä ääni ovelta.
-Okei, joo, vastasin.
-Nonin, mua tultiin hakemaan, sanoin Outille.
-Okei, nähään joku päivä, Outi sanoi hymyillen.
-Juu, vastasin ja lähdin autollemme. LOPPU
Todella kivasti käytit henkilöitä tarinassasi, hienoa. Alusta korjasin Routasalmen tilalle Kultakartanon, ties mikä aivokatkos sinulla oli ollut Teksti on muuten helppolukuista ja virheitä ei ole paljoa, kiva kun Lento pääsi maastoon! Tästä saat 7v€