Kultakartano
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Kultakartano

Virtuaalisen ratsastuskoulun oma foorumi.

Et ole sisäänkirjautunut. Kirjaudu sisään tai rekisteröidy

Lennon päiväkirja

2 posters

Siirry alas  Viesti [Sivu 1 / 1]

1Lennon päiväkirja Empty Lennon päiväkirja Ma Tammi 25, 2010 7:23 pm

Maikku

Maikku
Admin

Tuulen Lento

Lennon päiväkirja Lentof10
Suomenhevosruuna Lento
Hoitajana Fanipala

https://kultakartano.palstani.com

2Lennon päiväkirja Empty Hoitomerkintä 8.2 Ma Helmi 08, 2010 8:09 pm

Fanipala

Tulin tallille vähän aikaa kouluni jälkeen. Tänään en meinannut ratsastaa, sillä olin flunssassa eikä hikoilu tekisi nyt hyvää. Ajattelin vain tulla tallille hellimään Lentoa. Karsinat oli siivottu jo ajat sitten heti aamusta. Lähdin hakemaan Lentoa ulkoa. Moikkasin kumpaakin suomiputtea tarhassa. Otin Lennon riimunnarun ja kiinnitin sen riimuun. Avasin portin ja katsoin ettei Sinttu päässyt karkuun. Talutin Lennon portin ulkopuolelle ja suljin tarhan portin mennessäni. Talutin Lennon sisään.

Sisällä jätin Lennon käytävälle kiinni.
-Ai moi Fanipala, sanoi Maikku joka käveli käytävällä.
-Moi vaan, vastasin.
-Leikkaisitko Lennon siilin kun se on jo uhkaavasti pidentynyt? kysyi Maikku.
-Joo, vastasin ja lähdin hakemaan saksia.
Otin sakset ja menin Lennon kaulan vierelle. Otin harjasta tukevasti kiinni ja leikkasin siilin mahdollisimman lyhyeksi. Lento räpisteli hieman, mutta sain kuitenkin leikattua ilman ongelmia. Sitten otin pölyharjan ja aloitin harjaamisen. Lennolla ei ollut loimea, joten se muistutti etäisesti lumiukkoa. Sain kunnolla raivata lumet ruunan päältä. Kun Lento oli kutakuinkin raivattu lumesta harjasin sen vielä parilla muulla pitkä harjaksisella harjalla. Hieroin ruunan vielä kumisuallakin. Siitähän se näytti nauttivan. Harjasin Lentoa melko pitkään ennen kuin tuntihevoset talutettiin sisään. Silloin minunkin piti viedä Lento karsinaansa muiden tieltä.

Vein ruunann karsinaan ja mietin mitä tekisin seuraavaksi. Ajattelin lähteä laittamaan hevosia kuntoon. Laitettavana oli Nova, Nelli ja Oiva. Ajattelin ensin harjata kaikki ja sitten varustaa. Maikku oli toimistotöissä eikä muita hoitajia ollut tallilla. Harjailin ensin Novan ja sitten Nellin. Viimeiseksi Oivan. Kaikki olivat suht puhtaita loimien ansiosta. Ne eivät kasvattaneetkaan yhtä paksua nalleturkkia kuin Lento. Kun olin harjannut ponit hain niille satulat. Satuloin kaikki kolme. Ratsastajia alkoi tulla jo talliin. Maikku jakoi hevoset. Ajattelin mennä auttamaan ratsastajaa Nellin kanssa, sillä hän oli kokemattomin eikä osannut laittaa suitsia. Hain Nellin suitset ja neuvoin ratsastajalle suitsien laiton. Harjoittelimme yhdessä suitsimista. Kun kaikki oli valmista talutimme yhdessä Nellin maneesiin.

Autoin ratsastajan selkään ja säädin hänelle jalustimet. Kun tunti alkoi palasin talliin. Tallissa ajattelin lakaista vielä käytävän. Otin käytäväharjan ja aloitin harjauksen. Kun sain käytävän harjattua Outi talutti juuri Rasmuksen talliin ja kauniin kiiltävä lattia meni likaiseksi.
-Okei, kiitos vain, sanoin ja vinkkasin silmää.
-Hähää, Outi sanoi ilkeästi hymyillen ja kopisteli oikein jalkansa keskelle käytävää. Harjasin käytävän vielä pikaisesti ennen kuin menin juttelemaan Outille. Puhelimme jonkin aikaa Rasmuksen karsinassa samalla harjaillen ponia. Pian tuntilaiset taluttivat hevoset talliin.
-Missä Nellin karsina olikaan? kysyi sama ratsastaja jota olin äsken auttanut.
-Tuossa tuo, sanoin ja näytin Nellin karsinan.
Ratsastaja talutti Nellin karsinaan.
-Millainen Nelli oli? kysyin.
-Ihan mukava, vastasi ratsastaja.
Juttelimme hetken kunnes Nelli oli purettu. Muistin juuri ettei minulla ollut kyytiä pois tallilta joten kysyin ihan vaivihkaa Outilta kyytiä pois, sillä hän asui hieman samassa suunnassa. Se kävi Outille, mutta hänen isänsä tulisi kohta eli meidän pitäisi pian lähteä. Juttelimme vielä hetken oleskeluhuoneessa kunnes Outin isä tuli. Sanoimme vielä heipat polleille ja lähdimme.

Todella mukavaa kun sinäkin tulit vähään aikaan tallille, kiva juttu! Harmi että olit kipeänä, mutta Lento sai sinut varmasti jo paremmalle tuulelle! Tästä saat 6v€ ;D

3Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 18.2 To Helmi 18, 2010 5:37 pm

Fanipala

Lennollakin kevättä rinnassa!

Tulin tallille kouluni jälkeen joskus vähän ennen kolmea. Ajattelin tänään mennä koulua ja vaikka ilman jalustimia jotain tasapainoharjoituksia. Menin suoraan talliin jossa tallihommia hoiteli Maikku ja Outi.
-Moi Fanipala! Huikkasivat molemmat yhteen ääneen.
-Moi vaan, vastasin.
-Sulle on jätetty Lennon, Santun ja Rasmuksen karsinat. Yritimme Maikun kanssa hieman jakaa urakkaa, sanoi Outi ja hymyili.
-Okei, sanoin ja vinkkasin silmää.

Lähdin hakemaan kottikärryjä. Kärräsin kärryt ensimmäisenä Lennon karsinan eteen. Otin talikon ja aloittelin siivousta. Siirtelin karsinasta lantakasoja ja märkiä puruja kottikärryihin. Kun karsina oli valmis kärräsin kottarit Santun karsinan eteen. Siivosin karsinan nopeasti eikä aikaa kulunut paljoakaan. Viimeisenä siivosin Rasmuksen karsinan. Ruuna olikin sotkenut aivan mahdottomasti ja minulla kesti siivouksessa tavallista pidempään. Kun karsinat oli valmiita mietin purumäärä. Lennolle ja Santulle kärry puoliksi puruja ja Rasmukselle kokonainen. Sitten vain hommiin. Lähdin hakemaan puruja ja kippaamaan samalla kottikärryjä. Kippasin ensin kottikärryt lantakasan päälle ja kärräsin ne purukasalle. Mätin puruja kottikärryihin. Purut eivät pölisseet yhtään joka oli ihana asia. Kun kärry oli täynnä kippasin purut Rasmuksen karsinaan ja lähdin hakemaan uutta purukuormaa. Otin kärryn täyteen niin, että se oli hieman kukkurainen. Kippasin kottikärryllisestä puolet Lennolle ja puolet Santulle. Levittelin purut kaikkiin karsinoihin ja vein kottikärryt paikoilleen. Testailin kaikkien juoma-automaatit.

Kun olin valmis hain Lennon satulan ja suitset jo sen karsinan eteen. Sitten lähdin hakemaan ruunaa. Otin riimunnarun ja pujahdin tarhaan. Sinttu oli heti tulossa Lennon perään. Kiinnitin riimunnarun Lennon riimuun ja avasin portin. Puikkelehdin äkkiä Lennon kanssa portista ja suljin sen yhtä nopeaan kuin olin avannutkin ettei Sinttu pääsisi karkaamaan. Talutin Lennon karsinaan. Olin juuri taluttamassa tallin oven kohdalla kunnes Aada tuli yllättäen Lennon takaa ja alkoi haukkumaan ruunalle. Maikku olikin kertonut Aadalla olevan kevättä rinnassa. En ollut yhtään varautunut tällaiseen joten kun Lento riuhtaisi itseään kauemmas se pääsi vahingossa minun tumpeloista kouristani irti. Seuraavassa hetkessä ruuna juoksenteli jo ympäri tallin pihaa. Menin keskelle pihaa kutsumaan Lentoa. Hetken se mietti mitä tekisi ja seisoi sellaisella ”mitä, luuleksää, et mä noin helposti tuun?!” ilmeellä. Kun lähestyin ruunaa se ei lähtenytkään karkuun niinkuin luulin vaan astuikin lähemmäs. Otin riimunnarusta nopeasti kiinni, ettei Lento pääsisi uudestaan karkuun. Pian taluttelinkin jo ylpeänä ruunaa sisälle. Sisällä tallissa huomasin, että Lento oli polkenut riimunnarun rikki päästä. Pitäisikin tänään vierailla kaupassa ostamassa uusi kun minullekkin oli hieman rahaa kertynyt. Irrotin riimun Lennon päästä ja otin pari harjaa esiin. Pölyharjan ja piikkisuan.

Aloitin harjauksen niillä. Harjailin Lentoa jonkin aikaa ja välillä vaihtelin harjoja. Kun työni jälki alkoi vihdoin näkyä otin kaviokoukun ja putsasin kaviot. Tarkastin, että hokit olivat kiinni. Selvittelin Lennon häntää ja harjaa käsin, mutta ne olivatkin jo aika selviä. Harjasin vielä pään ja sitten olin valmis. Laitoin harjat takaisin paikoilleen ja otin käytävältä satulan. Otin satulan tukevasti käsiini ja laitoin sen Lennon selkään. Kun satula oli oikealla paikallaan laskin satulavyön ja laitoin sen kiinni. Ensin melko löysälle. Kiristäisin sitä maneesissa. Kun satula oli paikallaan otin suitset ja lämmitin kuolaimet. Laitoin ohjat kaulalle ja aloitin suitsien laittamisen. Kun kuolaimet olivat suussa virittelin suitset muuten. Lento käyttäytyi erittäin hyvin ja sain suitset loistavasti. Laitoin kypärän päähäni ja otin ohjat kaulalta. Sitten lähdin taluttamaan Lentoa maneesiin.

Maneesissa talutin ruunan alkukaartoon. Saisin ratsastella rauhassa semmoiset 45 minuuttia kunnes tunnit alkaisivat ja minä voisin siirtyä vaikka kentälle. Laskin pikaisesti jalustimet ja kiristin vyön tarpeeksi tiukalle. Nousin selkään ja säädin jalustimet. Kun olin valmis liikkeelle lähtöön annoin Lennolle pohkeita, jotta se lähtisi ravaamaan. Heti pohkeen painalluksesta Lento lähti löntystelemään uraa pitkin. Herättelin ruunaa hieman, jottei se olisi aivan patalaiska ratsastaa. Teimme käynnissä ensin alkuverryttelyt pitkin ohjin ja sitten hieman voltteja ja taivutteluja. Volttejen jälkeen annoin uralla hieman pohkeita. Lento lähti jolkottelemaan rauhallista ravia, joka ei ollut kovinkaan tahdikasta. Annoin sille hieman pohkeita. Lento meinasi ensin, ettei ollenkaan ravata. Otin ohjat yhteen käteen ja annoin Lennon takapuolelle raippaa. Siitäkös herra heräsi ja heitti vallan makeat pukit. Sitä seurasikin laukkapätkä höystettynä pukkisarjalla. Loppujen lopuksi olin tyytyväinen itseeni, sillä en ollut ihan tippunut. Olin vaan kaulalla ilman jalustimia. Sain itseni takaisin selkään ja jatkoin matkaa. Kävelin puoli maneesillista ja lähdin taas ravaamaan. Nyt Lento ravasi reippaasti. Tosin piti päätään korkealla ilmassa. Tein hieman voltteja Lennon rauhoittelemiseksi. Pian se alkoikin jo rentoutua ja pyöristi niskaansa kauniisti. Pian aloittelimme laukkatehtäviä. Ajattelin tehdä paljon voltteja tänään joten laukassakin oli vuorossa: No mitäs muuta kuin voltteja ja ympyröitä! Lento laukkasi hienosti ja reippaasti. Meni oikein hyvin. Pian sen jälkeen ravailin vielä vähän aikaa kunnes Maikku tulikin jo maneesiin ja ilmoitti, että tunti alkaa. Samalla maneesissa hän jakoi hevoset. Lennolle tuli ratsastaja, joten sain kävellä maneesissa rauhassa. Lopulta käänsin ruunan loppukaartoon ja laskeuduin selästä. Lennon ratsastaja oli noin minun ikäiseni, pitkä tyttö. Autoin hänet selkään ja autoin säätämään jalustimia. Ratsukko lähti verryttelemään ja minä lähdin pois maneesista.
-Oliko kiva ratsastus? Mitäs teitte ruunan kanssa? Maikku kysyi.
-Oli ihan kiva, meinasin tipahtaa kun erehdyin antamaan Lennolle liikaa raippaa. Siitä seurasi pukit ja eipä aikaakaan kun olin kaulalla. Mentiin koulua, sanoin.
-Okei, Maikku sanoi ja naurahti.
Lähdin kävelemään tallia kohti. Pihalla huomasin yllätyksekseni, että äitini oli tullut jo hakemaan. Hän oli ilmeisesti käynyt ratsastukseni aikana lenkkeilemässä meidän perheen koiran kanssa Kultakartanon hienoissa maastoissa.
-Noniin, nyt mennään, sanoi äitini.
-Odotas, haen vain tavarani, vastasin.
Kävelin ripeästi tavaroita hakemaan. Otin ne nopeasti ja kävelin autolle. Hyppäsin kyytiin ja niin kaarroimme pois Kultakartanon pihasta. LOPPU

Mukavaa kun hoitelet ja käyt moikkaamassa näin usein Lentoa, Fanipala! Lentokin oli virkeällä päällä, hyvä kun ruuna sai vähän liikuntaa ennen tunnille menoa, tunnilla sujuikin ihan hyvin vaikkakin ruuna aluksi oli kovin vireä, mutta parani loppua kohden. Tarina on melko virheetön ja tästä saatkin 9v€!

4Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 19.2 Pe Helmi 19, 2010 6:04 pm

Fanipala

Käppäilyä maastossa

Mutisin ja valittelin itsekseni matkalla Kultakartanoon perjantai iltapäivänä. Olin joutunut kävelemään "läheiseltä" bussipysäkiltä noin 20 asteen pakkasessa. Ajattelin tänään lähteä maastoon todella rauhalliselle ja lyhyelle lenkille ilman satulaa, vaikka sitten toppaloimen kanssa niin pysyisi Lentokin lämpimänä. Astelin talliin, jossa ihana lämmin ilma huokui lävitseni. Menin oleskeluhuoneeseen ja jäin hetkeksi istuskelemaan sinne. Oleskeluhuoneeseen saapui Miltsu ja Milu.
-Kukas lähtee mun kanssa maastoon tänään? Kysyin innoissani.
-Mä voin lähtee jos kukaan muu ei lähe, sanoi Miltsu.
-Joo, se olis mukavaa. Käveletkö vai ratsastatko? kysyin.
-Voin tulla kävelemään, sanoi Miltsu.
Lähdin hakemaan Lentoa sisään. Otin riimunnarun tarhalla ja kiinnitin sen riimuun. Sitten talutin ruunan sisään.

Talliin talutus sujui hyvin eikä Lento tälläkertaa säikähtänyt mitään. Tallissa talutin ruunan karsinaan ja otin loimen pois. Miltsu haki suitset sillä aikaa kun minä harjasin Lentoa rauhallisesti. Harjasin ruunan melkein kaikilla harjoilla rentouttavasti läpi. Pyörittelin hierovin liikkein kumisualla, jotta Lento rentoutuisi harjauksen ajaksi. Ruuna ummisti silmänsä. Kun lopetin harjauksen Lento olisi tahtonut lisää harjausta, mutta ei ollut pahoillaan vaikkei saanutkaan enempää harjan vetoja. Miltsu oli ilmestynyt jo oviaukkoon.
-Ootas hetki, putsaan vielä kaviot. Sä voit laittaa jo suitsia, sanoin Miltsulle.
-Okei, Miltsu sanoi ja tuli karsinaan laittamaan suitsia.
Otin kaviokoukun ja putsasin kaviot. Lento nosti jalkansa hyvin, mutta ei aluksi meinannut pitää niitä ylhäällä. Pian kaviot oli kuitenkin putsattu ja pääsin ratsastamaan. Miltsu oli jo laittanut suitset Lennolle. Laitoin Lennolle loimen, jonka kanssa ratsastaisin. Kävin laittamassa itselleni kypärän päähän. Talutin Lennon pihalle ja Miltsu tuli perästä ja sulki ovia, ettei talliin tulisi kylmää ilmaa.

Pihalla yritin ensin omin avuin pomppia selkään.
-Hei Miltsu puntaa mut selkään. En pääse tänne mitenkään, sanoin ja nauroin.
Miltsu tuli nauraen punttaamaan minut Lennon selkään. Pian istuin jo Lennon pehmeässä selässä loimen päällä. Loimi oli inhottavan liukas. Lähdin kävelemään polkua pitkin. Miltsu tuli perästä, sillä me Lennon kanssa teimme pienen polun umpihankeen. Kävelimme hämärää metsäpolkua ja juttelimme samalla Miltsun kanssa. Lento käveli rauhallisesti. En viitsisi tällä lenkillä ravata. Metsä oli aivan hiljainen. Kuului vain Lennon askelten ääniä ja minun ja Miltsun puheen sorinaa. Oli mukavaa kävellä metsässä. Seuraavan kerran Miltsu saisi tulla mukaan Ahvon kanssa. Kävelimme polun loppupäähän ja siellä käännyimme takaisin. Nyt Miltsu sai mennä edeltä. Jatkoimme rupattelua aivan samalla tavalla. Pian olimme tallin pihassa, jossa Miltsun piti valitettavasti lähteä. Moikkasin Miltsua ja laskeuduin selästä. Taputin Lentoa ja talutin sen talliin.

Tallissa riisuin loimen pois ja vein sen kuivamaan. Nyt minulla oli aivan tekemätön olo kun en tehnyt oikeastaan mitään eikä minulla ollut tekemistä. Kello oli jo kuusi. Kohta minun pitäisi jo lähteä. Olisipa jo viikonloppu ja saisin olla pitkään tallilla. Keskeytin viikonloppu haaveiluni kun Outi tuli oleskeluhuoneeseen.
-Jokos Miltsu lähti? Outi kysyi.
-Joo, lähti.
-Muakin tullaan kohta hakemaan, sanoi Outi.
-Joo, mua myös, vastasin.
Sitä seurasikin pitkä hiljaisuus.
-Noniin Fanipala, nyt mennään, kuului äitini yli-pirteä ääni ovelta.
-Okei, joo, vastasin.
-Nonin, mua tultiin hakemaan, sanoin Outille.
-Okei, nähään joku päivä, Outi sanoi hymyillen.
-Juu, vastasin ja lähdin autollemme. LOPPU

Todella kivasti käytit henkilöitä tarinassasi, hienoa. Alusta korjasin Routasalmen tilalle Kultakartanon, ties mikä aivokatkos sinulla oli ollut Very Happy Teksti on muuten helppolukuista ja virheitä ei ole paljoa, kiva kun Lento pääsi maastoon! Tästä saat 7v€

5Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 23.2 Ti Helmi 23, 2010 11:49 am

Fanipala

Jumppaa jumppaa

Saavuin Kultakartanon pihaan joskus puoli neljän aikoihin. Olin ilmoittanut Maikulle tulostani joten hän oli jättänyt minulle Lennon karsinan otettavaksi. Menin suoraan talliin, jossa kaikki olivat jo aivan työntouhussa ottamassa karsinoita.
-Moi Fanipala, sanoi Outi iloisesti.
-Moi, vastasin ja huomasin, että kaikki olivat kääntyneet katsomaan tulokasta, eli minua. Vein tavarani oleskeluhuoneeseen ja lähdin katsomaan mitä minulla olisi tehtävänäni.

Kyllä, minulle oli jätetty Lennon karsina. Eikun tuumasta toimeen vaan. Lähdin hakemaan kottikärryjä. Kärräsin ne Lennon karsinan eteen ja toin talikon. Menin karsinalle ja aloin mättää näkyviä lantakasoja kottikärryihin. Etsin sitten märät purut ja tein lopuksi keon. Vihdoin, kovan uurastuksen jälkeen karsina oli siivottu. Huokaisin syvään ja lähdin viemään kottikärryjä.
-Mä voin viedä ne, sanoi joku pieni tuntilainen, joka ilman lupaa saatuaan lähti kuljettamaan täysiä kottikärryjä.
Tyttö oli minusta varmaan puolta pienempi ja näytti ehkä seitsen vuotiaalta, korkeintaan. Hän lähti huterasti raahaamaan kottikärryjä.
Ennen kuin ehdin sanoa mitään kuului järkyttävää kolinaa ja kottikärryt ja lannat olivat ympäri käytävää. Tyttö rupesi itkemään ja juoksi pois. Naurahdin itsekseni.
-Voi toista, sanoin hoitajajoukkiolle jotka olivat kerääntyneet käytävälle.
Hoitajat hymyilivät ja tulivat auttamaan minua kokoamaan lantoja taas kottareihin. Tallityttövoimin saimme lannat pian kasattua käytävältä. Kiitin hoitajia ja siinä samassa kottikärryt kaatanut tyttö tuli käytävälle.
-Anteeksi kun kaadoin kottikärryt, tyttö sanoi nyyhkyttäen.
-Ei se mitään, virheitä sattuu, vastasin.
Tyttö hymyili jo hieman.
-Voinko tulla kanssasi harjaamaan jotain hevosta? tyttö kysyi.
-Voithan sinä. Harjataan vaikka hoitsuni Lento, sanoin.
-Okei, mun nimi on muuten Nea, sanoi tyttö.
-Okei, mä olen Fanipala, sanoin.
-Käydään ensin tyhjentämässä nämä kottikärryt, jatkoin.
Lähdin kävelemään kottikärryjen kanssa ovelle päin. Nea seurasi perässä kuin koiranpentu. Ajatukseni huvitti minua joten hymyilin itsekseni. Pian olimme ulkona. Kävin kippaamassa kottikärryt lantakasan huipulle. Vein kottikärryt paikoilleen.
-Nyt voidaan hakea Lento, sanoin ja lähdin hakemaan ruunaa Nea perässäni.

Otin riimunnarun ja pujahdin tarhaan. Kiinnitin riimunnarun Lennon riimuun. Avasin portin ja varmistin ettei Sinttu päässyt pujahtamaan ulos. Talutin Lennon karsinaan.
-Voit ottaa tuosta jo jonkun harjan ja aloitella harjausta sillä aikaa kun haen jo valmiiksi Lennon satulan ja suitset. Lento on oikein kiltti hoitaa, sanoin Nealle.
Nea otti Lennon ämpäristä harjan ja meni karsinaan. Hän oli kuulema harjannut hevosta aikaisemminkin. Vein Lennon satulan karsinan eteen ja ripustin suitset koukkuun. Otin harjan ja menin harjaamaan Lentoa Nean kaveriksi.
-Oletko ratsastanut kuinka kauan? kysyin Nealta.
-En kauaa, haluaisin ratsastaa, mutta äiti ei maksa tunteja, sanoi Nea apeasti.
-Jos Maikku antaa luvan, voit tänään ratsastaa Lennolla jos taluttaisin sinua, sanoin.
-Oi se olisi mahtavaa, Nea sanoi iloisesti ja hymyili.
Jatkoimme harjausta. Kahden voimin ruuna olikin pian puhdas. Otin kaviokoukun.
-Haluatko oppia putsaamaan kaviot? kysyin.
-Mielelläni! Nea huudahti.
Neuvoin Nealle kavioitten putsauksen. Oli hauskaa opettaa jotakuta ja testata samalla omia taitojaan hevosteluasioissa. Pian kaviot oli otettu. Nea harjasi sillä aikaa Lennon pään kun minä selvitin harjan ja hännän.
-Hyvä, nyt voidaan alkaa laittaa varusteita, sanoin.
Otin satulan ja laitoin sen Lennon selkään.
-Katotko ettei huopa ole rytyssä toiselta puolelta? kysyin.
Nea puikkelehti vikkelästi Lennon toiselle puolelle.
-Ei ole, sanoi hän.
Laskin satulavyön ja yritin saada sen kiinni.
-Ääh, Lento älä pullistele noin paljoa, sanoin väsyneesti.
Pian sain satulavyön ensimmäiseen reikään.
-Huhhuh, olipas kova työ, huokaisin.
Nea katseli vierestä. Otin suitset ja aloin laittamaan niitä. Lämmitin kuolaimet ja tunkaisin ne Lennon suuhun. Laitoin suitset päähän ja kiinnitin remmit.
-Noniin nyt on valmista. Käydään kysymässä vielä Maikulta saatko ratsastaa ja käydään etsimässä sinulle sopiva kypärä, sanoin.
Lähdimme varustehuoneeseen ja etsimme Maikun käsiimme.
-Voiko Nea ratsastaa lopputunnista Lennolla vähän aikaa talutuksessani? kysyin.
-Joo, kyllähän hän voi, sanoi Maikku iloisesti.
Seuraavaksi etsimme Nealle sopivaa kypärää. Nea sovitteli kypäröitä samalla kun laitoin oman kypärän päähäni. Pian kaapista löytyikin sopivan kokoinen potta Nean pieneen päähän.
-Hyvä, nyt voidaan mennä. Käykö jos minä ratsastan ensin hetken ja sitten sinä? kysyin.
-Joo, vastasi Nea.
Talutimme Lennon maneesiin, joka oli onneksi tyhjänä.

Maneesissa talutimme Lennon alkukaartoon. Laskin jalustimet ja kiristin vielä vyötä. Latoin ohjat kaulalle. Nea meni katsomoon odottamaan. Käskin hänen pitää Lentoa vielä hieman kiinni. Tekisin Lennolle tänään kunnon jumppaa. Kavaletti sarjoja, puomeja ja temmonvaihteluita. Laitoin pari kavaletti-puomi sarjaa toiselle pitkälle sivulle. Otin Lennon Nealta ja säädin jalustimet jo maassa, sillä muistin mihin reikään ne piti laittaa. Sitten hyppäsin selkään. Pian istuinkin jo Lennon turvallisessa selässä valmiina lähtemään liikkeelle. Painoin kevyesti pohkeilla ja Lento lähti liikkeelle. Ruuna meni rauhallisesti joten ajattelin, että tänään olisi hyvä taluttaa vasta-alkajaa. Kävelin pitkin ohjin jonkin aikaa kunnes kokosin ohjat. Muuttelin Lennon tempoa pitkillä ja lyhyillä sivuilla. Asetin myös kulmissa. Lento kulki oikein hienosti. Seuraavaksi lähdimme raville ja vaihdoimme suuntaa kokorataleikkaalla, jossa oli temmonlisäys ja hieman askeleen pidennystä. Lento meni oikein komeasti ja totteli pienintäkin liikettä. Teimme ravissa molempiin suuntiin temmonvaihteluita, jotka sujuivat hyvin. Sitten lähdimme ravissa tulemaan kavaletti-puomisarjalle. Lento kompuroi, hieman liian kovasta vauhdista johtuen. Seuraavalla kerralla tein paljon puolipidätteitä jolloin sujui hyvin. Tulimme Lennon kanssa kavaletit pari kertaa kunnes teimme vielä pari laukan nostoa. Hetken päästä otin raville ja ravasimme puolipitkin ohjin. Ajattelin Lennon saavan mennä loppukäynnit samalla kun talutan Neaa joten kävelin vain yhden kierroksen ja käänsin loppukaartoon. Laskeuduin selästä ja säädin jalustimia edes vähän lähemmäs Nean pituutta. Punttasin tytön selkään ja neuvoin hänelle ohjasotteen ja kaikki jalkojen asennot. Lähdin kävelemään Lennon vierellä kun Nea ratsasti.
-Tämähän on hauskaa! Hän sanoi.
-Jep, vastasin.
Puhelimme hetken aikaa samalla kun taluttelin Neaa ympäri maneesia. Välillä käänsimme pieniä ympyröitä sun muuta. Hetken päästä talutin Lennon loppukaartoon ja Nea laskeutui selästä. Nostin jalustimet ja lähdimme yhdessä Nean kanssa taluttamaan Lentoa sisään talliin.

Tallissa otin satulan ja suitset pois, sillä Lento ei jatkaisi enää tunneilla tänään. Nean piti lähteä joten jatkoin Lennon hoitoa yksinäni. Harjasin ruunan läpikotaisin puhtaaksi. Kun kaikki oli valmista menin oleskeluhuoneeseen. Siellä oli Sintun uusi hoitaja Räsy.
-Moi, mä oon Fanipala, Lennon hoitaja, sanoin.
-Moro vaan, mä oon Räsy, Sintun hoitaja, sanoi Räsy reippaasti.
Juttelimme Räsyn kanssa kultakartanosta ja hevosista. Kerroin Räsylle myös Sintun entisestä hoitajasta jonka kanssa meidän piti joskus mennä maastoon, mutta sitä päivää ei koskaan tullut. Sovimme Räsyn kanssa, että me lähdemme joku kerta yhdessä maastoon. Siinä vasta mukava hoitaja Sintulle! Jutustelimme hetken oleskeluhuoneessa kunnes isäni tuli hakemaan minua. Kävin moikkaamassa Lentoa ja lähdin.

Hyvä tarina, kiva kun otit ulkopuolisiakin mukaan! =) Tarina on virheetön ja nätisti kirjoitettu, onneksi Lento pääsi vähän jumppaamaan! Tästä saat 9v€! =)

6Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 10.3 Ke Maalis 10, 2010 12:22 pm

Fanipala

Lapsi on terve kun se leikkii Cool

Ah, hiihtoloma. Vihdoin alkanut. Tänään pääsin jo aikaisin tallille Lentoa hoitelemaan. Tänään tekisin jotain hauskaa Lennon kanssa. Voisin tänään tehdä jotain hauskoja tehtäviä ilman satulaa. Siitä tulisi hauskaa. Ehkäpä se hyvittää hieman hoitamattomuuttani Lennolle.

Astelin iloisena Kultakartanon pihaan. Eipä aikaakaan kun Maikun auto kaarsi takaani pihaan.
-Ääh, ajoin tuhatta ja sataa saadakseni sut kiinni. Oisin ottanut sut kyytiin matkalta, Maikku sanoi virnistäen.
-Voi ei, pitääpä kävellä sitten hitaammin ensi kerralla, sanoin ja naurahdin.
Lähdin kävelemään kohti tallia innoissani tulevasta tallipäivästä. Tänään tekisinkin paljon kaikkea, mutta ennen kaikkea nauttisin nyt ensimmäisestä virallisesta hiihtolomapäivästä. Ilma oli melko kylmä, pakkasta olin jonkun verran. Satoi hieman luntakin. Ajattelin nyt ensimmäisenä siivota Lennon karsinan. Lähdin hakemaan kottikärryjä. Nappasin mukaani myös talikon ja kärräsin siivousvälineet Lennon karsinan ovelle. Lennon karsina oli aivan sotkussa joten minulla olisi kova työ edessäni.

Aloin mättämään lantakasoja ja märkiä puruja kottareihin, jotka täyttyivät melko nopeaa tahtia. Pian ne olivatkin täynnä, mutta onneksi karsinakin oli jo siivottu. Kokosin ison keon keskelle. Tänään siitä tulikin niin suuri, ettei puruja tarvinnut kärrätä ollenkaan. Levittelin jo nyt purut tasaisesti karsinaan. Kun purut oli levitelty lähdin kippailemaan kottikärryjä. Kippasin ne aivan lantalann huipulle. Vein kottarit paikoilleen ja tarkastin juoma-automaatin toimivuuden.

Kun olin valmis hain jo Lennon harjat käytävälle valmiiksi. Kello oli vasta 12. Suurin osa hoitajaporukasta oli joko koulussa tai kotonaan nukkumassa joten sain hoidella Lennon ihan rauhassa. Outikin oli ilmoitellut minulle aamulla tekstiviestillä, että tulisi tallille vasta kolmen maissa. Kun harjat olivat sopivassa kohdassa lähdin hakemaan Lentoa tarhailemasta. Otin riimunnarun ja puikkelehdin Lennon ja Sintun yhteiseen tarhaan. Kiinnitin riimunnarun Lennon riimuun ja raotin porttia. Sinttu tietysti heti koko tilaisuutensa tulleen ja ryntäsi ulos tarhasta.
-Ääh, Sinttu! Sanoin.
-Oottelehan Lento täällä hetki, jatkoin ja irrotin riimunnarun.
Suljin portin ja lähdin metsästämään Sinttua.
-Sinttuu! Huutelin ruunaa. Kävin katsomassa kaikki paikat, mutta ei sitä vain löytynyt. Hetken etsittyäni meinasin jo lähteä maastoon tarpomaan. Pian kuitenkin kuulin kavioiden jylinää takanani. Siellä Sinttu olikin. Liehittelemässä tallin tammoja. Ei raukka varmaan tiedä olevansa ruuna.
-Noniin, hassu poika. Sanoin ja napsautin riimunnarun takaisin kiinni.
-Viedääs sinut nyt talliin, ettet enää karkaa, jatkoin puhumista.
Talutin Sintun karsinaansa ja irrotin riimun. Sitten lähdin hakemaan Lentoa uudestaan. Kiinnitin riimunnarun ja talutin Lennon talliin. Jätin hoitsuni käytävälle kiinni ja aloitin harjauksen. Aloittelin ensin pölyharjasta. Harjailin Lennon pitkin vedoin pölyharjalla huolellisesti läpi. Etenin harjauksessa harjojen kovuuden mukaan. Harjasin jalat ihan pehmeällä harjalla ja pään pääharjalla. Putsasin myös kaviot. Kun Lento oli valmis otin sen suitset ja laittelin ne ruunalle. Pian Lento oli valmis joten otin kypäräni ja laitoin sen päähäni. Irrotin riimun Lennolta ja talutin sen maneesiin.

Maneesissa pompin itseni selkään. Tai oikeastaan enemmänkin vain yritin, sillä lopulta jouduin nousemaan katsomolta. Selässä keräsin ohjat ja lähdin kävelemään. Lento oli tänään aika virkeällä päällä. Maneesiin oli laitettu puomeja ja jotain kavalettejä. Tänään voisin hieman pujotella ja mennä puomeja. Ehkä myös kavalettejä, jos kaikki sujuisi hyvin. Kävelimme pitkät alkukäynnit kunnes keräsin kunnolla ohjat tuntumalle ja kääntelin jo voltteja puomejen ja kavalettejen ympärille mahdollisuuksien mukaan. Hetken päästä vaihdoin suuntaa ja annoin pohkeita, jotta Lento lähtisi raville. Ravasin ympäri maneesia harjoitusravissa. Pian yritin keventää hieman, mutta siitä ei tullut mitään. Pitäisi varmaan treenailla hieman lihaksia. Hetken päästä kääntelin jo ravissa voltteja ja menin puomeja. Raviverryttelyjen jälkeen jäin toiseen päätyyn ravaamaan harjoitusravissa ja annoin laukkapohkeet. Lento nosti reipasta laukkaa. Ruuna laukkasi hienosti. Pian jatkoin laukassa koko uraa pitkin ja siirsin Lennon raviin. Ravissa Lento ravasi niin reippaasti, että vähitellen kallistuin maneesin keskelle päin uhkaavasti. Pian Lento tekikin äkkipysäyksen ja lensin puoliksi kaulalle. Hinasin itseni ylös takaisin ja jatkoin käynnissä. Tässä välissä ajattelin mennä jotain hauskaa pujottelutehtävää puomejen avulla ravissa. Pujottelu sujui hyvin. Taivuttelin Lentoa mahdollisimman paljon, sillä se oli ollut tänään melko kankea. Pian ajattelin hypätä pari kavalettiä laukassa. Nostin laukkaa ja ohjasin Lennon kohti kavalettiä. Lento hyppäsi ihan hyvin. Tulin kavaletin molemmista suunnista pari kertaa ja sitten aloittelin jo loppuverryttelyjä puolipitkin ohjin ravissa. Hetken päästä siirsin Lennon käyntiin ja kävelin vapain ohjin. Ajattelin kokeilla erilaisia ratsastustyylejä jotenkin hauskasti. Ratsastin hieman naisten satulassa molemmista suunnista ja vielä vähän takaperinkin. Lento meni oikein rauhallisesti. Lopulta käänsin sen loppukaartoon ja laskeuduin selästä. Kiitin ruunaa ja otin ohjat kaulalta. Sitten talutin Lennon talliin.

Tänään olin luvannut illalla lähteä elokuviin kaverini kanssa joten en voisi olla tallilla pitkään. Itse asiassa minun pitäisi kohta jo lähteä. Pian olin riisunut Lennolta suitset. Kävin pesemässä kuolaimet ja paketoin suitset. Vein suitset paikoilleen ja kävin vielä harjaamassa Lentoa. Herra olikin päättänyt tiputtaa talvikarvansa jo nyt, joten siitä lähti paljon karvaa. Harjasin hieman tallin omalla harjauskivellä karvoja irti. Pian olin valmis ja katsoin kelloa. Se näyttikin sen verran paljon, että minun pitäisi lähteä. Lupasin Lennolle tulla taas pian katsomaan sitä. Vielä hiihtolomani aikana. Ehkäpä jo huomenna. Kuitenkin, lähdin pian kävelemään sitten kotia kohti.

Mukava perustarina, kiva kun tulit katsomaan Lentoa! Jonkin verran pilkkuja tekstistä puuttuu, niistä joudun rokottamaan. Hauska lisä tuo Sintun karkaaminen, voi tuota ruunaa joka luulee itseään oriksi! Tästä tarinasta saat 7v€ =)

7Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 13.3 La Maalis 13, 2010 7:01 pm

Fanipala

Hyppelyä

Tulin tallille jo aamusta. Hiihtoloman loppupuolta elettiin, mutta kyllä se siitä. Tänään ajattelin antaa Lennon päästellä hieman höyryjä ja irtojuoksuttaa tai irtohypyttää sitä maneesissa. Saavuin Kultakartanon pihaan ja astelin reippaasti talliin. Pakkasta ei ollut paljoa. Lämpöasteita oli niin paljon, että ulkona satoi lumen sijasta vettä. Se olikin tehnyt matkasta erittäin liukkaan. Tallissakin oli erittäin lämmin joten heitin päällystakkini pois ja olin pelkällä hupparilla.

Aloittelin karsinan siivouksella. Se ei ollut kovinkaan likainen, mutta kyllähän se silti pitää puhdistaa. Hain Lennolle yhden kärryn puruja, ja otin harjat käytävälle valmiiksi. Sitten lähdin hakemaan ruunaa sisään. Talutin Lennon karsinaan, jossa aloittelin jo harjausta. Harjailin Lennon läpi huolellisesti. Siitä lähti niin paljon karvaa taaskin, että rapsuttelin hieman karvoja irti. Otin kaviokoukun ja putsasin kaviot. Lento oli tänään ihme päällä ja meinasi potkaista kun putsasin kavioita. Toruin ruunaa aika tavalla ja niin se vain näytti niin syyttömältä. Hyvää tekee sillekkin varmaan purkaa tänään hieman paineita. Harjasin vielä pääharjalla Lennon pään ja selvitin harjan ja hännän. Pian olin valmis ja laitoin Lennolle riimun takaisin päähän. En taluttanut vielä Lentoa maneesiin vaan ajattelin ensin koota sinne jotain juoksutustarpeita. Kokosin toiselle pitkälle sivulle pitkän suoran joka oli reunustettu puomeilla ja joillain tolpilla. Yhdessä kohtaa suoraa oli este joka oli nyt ensin pelkkä ristikko. Sitä voisin korottaa sitten sitä mukaan mitä Lento hyppäisi. Pian olin valmis ja hain Lennon maneesiin.

Maneesissa taluttelin ruunaa kumpaankin suuntaan pari kierrosta. Se olikin "hieman" reippaalla päällä. Pian kiinnitin juoksutusliinan. Ajattelin hieman juoksuttaa sitä liinassa hetken ravia. Kun käskin ruunan ympyrälle ympärilleni se miltei lähti vetämään minua ympäri maneesia. Sain sen kuitenkin heti hallintaani ja käskin uudestaan ympyrälle. Ympyrällä maiskautin ja sanoin napakasti "ravi". Lento pukitti oikein hurjan pukkisarjan ja lähti laukalle. "Prr, sooh" rauhoittelin ruunaa. Pian se jo ravasi ympyrällä. Seuraavaksi ajattelin jo hypyttää Lentoa. Talutin sen maneesin päätyyn ja laskin siellä irti niin, että se oli nyt menossa esteelle. Lento kielsi esteen ensimmäisellä yrittämällä. Toisella yrittämällä Lento hyppäsi esteen melkoisella ilmavaralla. Korotin esteen 50cm. Nytkin sujui hyvin. Viimeisellä korotuksella tein esteestä 80cm. Lento suoritti tämänkin esteen hyvin. Nyt ruuna oli hiukan saanut juosta. Loppuraviverryttelyt Lento sai mennä liinassa. Pitkät loppukäynnit lähdimme kävelemään metsätielle. Metsätiellä kävely sujui hyvin ja Lento oli jo ihan väsähtänyt. Talutin ruunan talliin.

Se oli hionnut jonkun verran. Harjasin karvat suoriksi ja laitoin kuivausloimen Lennolle. Laitoin remmit kiinni ja jätin Lennon omiin oloihinsa karsinaan. Lähdin raivaamaan esteitä maneesista. Raivasin puomit ja tolpat niiden omille paikoilleen. Raivatessani löysin maneesin hiekasta pari joskus kauan sitten hukkunutta raippaa, jotka palautin raippakoteloon. Lähdin talliin, jossa kaikki olivat jakamassa päiväheiniä. En viitsinyt viedä Lentoa ulos, sillä se oli niin hikinen, vaan toin sille heinät karsinaan. Ajattelin tässä välin tehdä jotain hyödyllistä joten ajattelin putsata varusteita. Otin satulasaippuan ja rasvan + vettä ja sienet. Otin Lennon satulan ja aloitin putsauksen. Putsasin satulan joka puolelta ja rasvasin. En kuitenkaan rasvannut satulan istuin osaa, ettei se olisi ratsastaessa liukas. Pian satula oli valmis. Vaihdoin satulahuovan puhtaaseen ja laitoin vanhan huovan pestävien joukkoon. Otin suitset ja purin ne osiin. Aloitin niiden putsaamisen. Jonkun ajan päästä olin valmis. Rasvasin ne kokonaan ja kokosin. Muistan kun aluksi minulla oli kauheita vaikeuksia yrittää oppia kokoamaan suitsia, mutta sitten vihdoin opin sen. Nyt osasin jo koota ne melkein ulkoa. Kello oli jo kuusi.

Hevoset olivat sisällä ja tunnit olivat meneillään. Lähdin lakaisemaan tallin käytävää. Lakaisin purut ja heinät käytävältä pääosin tyhjiin karsinoihin. Otin Lennolta sen kuivausloimen pois ja vein sen kuivamaan. Menin oleskeluhuoneeseen katsomaan oliko siellä ketään tuttuja. Löysin sieltä Hesen, Outin ja Tarkaarin. Jäin juttelemaan tyttöjen kanssa hetkeksi. Pian kello oli jo sen verran, että oli iltaruokinnan aika. Me kaikki jäimme tänään tekemään iltatallia. Kannoimme tyttöjen + Maikun kanssa heinät hevosille ja annoimme iltaruoat. Sitten lähdin käppäilemään kotia kohti. LOPPU

Mukavaa kun Lento on saanut näin ahkeran hoitajan, joka käy sitä usein paijaamassa. Tämä on hyvä perustarina, jossa ei ole häiritsevästi kirjoitusvirheitä ja tapahtumat etenevät juuri sopivaan tahtiin. Kiva kun irtohypytit Lentoa niin, että poika pääsi päästelemään höyryjään. Teillä näyttikin sujuvan hyvin, tästä saat 8v€ =)

8Lennon päiväkirja Empty hoitomerkintä 21.3 Su Maalis 21, 2010 8:08 pm

Fanipala

Vapaapäivä

Tulin tänään tallille vasta iltapäivällä joskus 4. aikoihin. Tänään meinasin antaa Lennolle vapaapäivän, sillä kello oli jo noin paljon, ja sehän varmaan joutuisi vielä juoksentelemaan ainakin yhdellä tunnilla tänään. Oli ihanan lämmin ilma. Tallin ovet olivat auki ja aurinko paistoi. Hevoset tarhailivat vieläkin ja vasta viideltähän ne otettaisiin talliin tuntien takia. Ajattelin aloitella karsinan putsauksella.

Lähdin hakemaan kottikärryjä ja talikkoa. Kärräsin kottikärryt karsinan eteen ja otin talikon hyppysiini. Aloittelin karsinan siivousta keräämällä ympäri karsinaa, levällään olevat lantakasat kottikärryihin. Sen jälkeen etsin märät purut. Lopuksi vielä käänsin karsinan. Lähdin hakemaan Lennolle puruja. Ajattelin tuoda yhden kottikärryllisen. Täytin kottikärryt kukkuraisiksi ja lähdin kiikuttamaan niitä Lennon karsinalle. Tyhjensin kottikärryt keon alle ja sotkin puruja hieman. Levittelin ne samalla tasaisiksi ympäri karsinaa. Tarkastin juoma-automaatin toimivuuden. Se tuntui toimivan loistavasti joten katsoin kelloa. Varttia vaille viisi. Lakaisisin tässä välissä käytävän ennen kuin olisi hevosten sisään otto aika. Otin käytäväharjan ja aloittelin harjausta. Harjailin purut ja heinät käytävältä tyhjiin karsinoihin. Kun kello oli tarpeeksi lähdin hakemaan Lentoa tarhasta.

Tarhalla otin riimunnarun ja pujottelin itseni tarhaan.
-Hei mä voin ottaa tuon Sintun tuosta samalla portin avauksella sisään, sanoi Räsy.
-Okei, sanoin ja napsautin riimunnarun kiinni Lennon riimuun.
Räsy talutti Sintun ensin talliin ja minä tulin perästä. Talutin Lennon karsinaan. Rapsutin ruunaa kaulalle. Huomasin, että siitä lähti aivan mahdottomasti karvaa, joten ajattelin tänään harjata Lennon kunnolla läpi kaikilla karvaa irrottavilla harjoilla, jotta kesäkarvaa saataisiin vähän esille. Aloittelin harjausta hieman pölyharjalla kaikki purut ja muut pois. Sitten aloin rapsutella kumisualla ensin. Kumisuka irrotti karvat todella hyvin. Keräsin irtokarvat käteeni, etteivät ne menisi heinien seasta Lennon suuhun. Pian kädessäni olikin jo niin iso kasa karvoja, että ajattelin jo jatkaa harjausta normaalisti. Otin piikkisuan ja harjasin sillä karvat suoriksi. Lopuksi harjasin vielä pölyharjalla. Tunnit alkaisivat 20. minuutin päästä joten minulla oli jopa hieman kiire. Otin kaviokoukun ja putsasin Lennon kaviot. Herra nosti kavionsa loistavasti. Harjasin vielä ruunan pään ja selvitin hieman häntää ja harjaa. Sitten lähdin hakemaan Lennon kamoja. Otin satulan ja suitset. Menin takaisin Lennon luo ja laitoin Lennolle satulan. Laitoin vyön kiinni, mutta jätin sen löysälle. Sitten otin suitset ja laitoin ne Lennolle. Pian Lennon ratsastaja tulikin ratsunsa karsinan eteen ja pyysi apua Lennon kanssa. Suostuin auttamaan tyttöä. Pian oli aika taluttaa ratsut maneesiin joten tyttö talutti Lennon ja minä kävelin vierellä.

Maneesissa kiristimme yhdessä satulavyön ja laskimme jalustimet. Autoin tytön Lennon selkään ja säädin jalustimet. Siitä eteenpäin hän pärjäsikin itse. Tunti olisi joku puomitunti. En jaksanut jäädä katsomaan tuntia joten lähdin takaisin talliin. Voisin putsata Lennon harjat, sillä ne olivat todella likaiset ja täynnä karvoja. Raahasin ämpärin harjoineen pihalle ja aloitin putsauksen kopsuttelemalla piikkisukaa, jotta karvat irtoaisivat. Sitten aloitin putsaamaan harjoja hankaamalla niitä toisiinsa. Pian harjat oli putsattu. Tyhjensin vielä ämpärin puhtaaksi ja järjestelin harjat. Olin siinä sitten semmoisen tunnin hinkannut harjoja, joten tunti oli jo loppunut. Menin auttamaan Lennon ratsastajaa riisumaan varusteita, vaikka hän kyllä osasikin itse riisua ne. Minä keskityin vain silittelemään Lentoa. Kello oli jo kuusi. Äitini tulisi ihan pian hakemaan minua. Pian hän jo soittikin, että tulisi hakemaan. Sanoin Lennolle heipat, sillä äitini tuli ihan parin minuutin päästä. Silittelin ruunaa vielä jonkin aikaa, jonka aikana kerkesinkin jo harjata sen kerran pölyharjalla. Sitten hyppäsin tutun auton kyytiin ja kaarsimme pois Kultakartanon pihasta.

Todella mukavaa kun tulit taas hoitelemaan Lentoa, hieno juttu! Lento onkin tuollainen karavakasa, täytyy myöntää (: Tarina oli hyvin ja sujuvasti kirjoitettu ja se eteni sopivaan tahtiin. Tästä saat 8v€ (:

Sponsored content

Takaisin alkuun  Viesti [Sivu 1 / 1]

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa