Koulusta oli vapaata, joten ajattelin piipahtaa tallilla katsomassa omaa karvakorvaa ja sitä miten Ropsu on kotiutunut talliin, sekä ajattelin käydä tutustumassa tähän hoitohevoseeni Kaliin.
Puin vaatteet päälle, söin aamupalan ja lähdin skootterillani kohti tallia.
Metsän reunan takaa alkoi paljastua talli. Parkkeerasin skootterini aivan tallin kulmalle, koska en tiennyt minne sen olisi voinut jättää. Jätin sen kuitenkin niin syrjään, ettei se tulisi olemaan kenekään edessä.
Heti ilokseni huomasin, miten reipas tallin omistaja tuli vastaan tallin ovensuulla kottikärryjen ja talikon kanssa.
"Hei sinä olet varmaaan Pörröpompula?," Maikku kyseli.
"Jooh, olenhan minä. Ja olettaisin että tähän aikaan aamusta ainoa liikkeellä oleva on tallinomistaja?" Arvailin.
"Kyllä, näin on. Tulitkos katselemaan Ropsua vai Kalia?"
"Molempia, täytyy tarkistaa että pojalla on kaikki kunnossa. Voisinkos ihan oma-aloitteisesti tutustua Kaliin tänään, en juuri pidä jos joku ohjastaa ja neuvoo vieressä. En ratsastaisi, mutta puunaisin tms."
"Käyhän se, minulla menee tässä vielä hetki, karsinoiden siivouksessa, mutta eiköhän se tästä."
"Voin siivota Kalinin ja Ropsun karsinat vaikka" -väläytin loppuun vielä veikeän hymyn.
"Sopiihan se." -maikku sanoi lopuksi.
Säntäsin talliin katsomaan ensin omaa karvapalleroa ja se ainakin näytti olevan hyvillä mielin kaikesta, joten pienen rapsutus hetken jälkeen lähdin katsomaan Kalinia. Kalin oli kauniin näköinen, vaikkei sitä kukaan ollutkaan harjannut juuri hetki sitten, mutta komea tamma pörhisteli karsinan ovella ja katseli minua mielenkiintoisesti.
Ojensin käden karsinan kalterien raosta ja Kalin pärskähti hetken nuuhkailtuaan. Raotin karsinan oven auki ja astuin sisään. Tamma katseli minua kummissaan ja hieman epäluuloisena, kunnes kaivoin omenan taskusta ja tamma tuli heti lähemmäs. Omena hävisi hetkessä ja päätin ottaa Kalinin käytävälle ja harjata tamman.
Hain varustehuoneesta Kalinin harjat ja tulin takaisin karsinalle, tamm pyöri hysteerisen innokkaana karsinassaan. Otin taskustani vielä pari sokeri palaa ja samalla kun tamma nappasi ne, pujotin riimun sen päähän ja talutin käytävälle.
Otin harjalaatikosta ensimmäisenä pölärin ja harjasin suurimmat roskat ja pölyt pois ja sitten aloin kihnuttaa talvikarvaa irti kumisu´alla. Tamma nautti niin että alahuuli lerppui ja ylähuuli oli muuten vain 3cm:iä edempänä. Tammasta lähti karvaa runsain mitoin ja loppua kohden sain vielä hännän takut selvitettyä niin että tallinkäytävällä oli sekä runsaasti talvikarvaa ja jouhia. Jätin tamman käytävälle ja hain nopeasti kottikärryt ja talikon, tamman karsinassa oli vain muutama kikkare ja hiukan märkää turvetta, joten homma hoitui nopeasti, tyhjennettyä kärryt toin tullessani kuorman turvetta Kalinin karsinaan. Vein kottikärryt paikoilleen ja tamma alkoi jo hermostua. Nappasin riimunnarun karsinan ovesta ja lähdin taluttelemaan Kalinia uittopaikkaa kohti, koska halusin tietää missä se sijaitsi.
Kalin seurasi perässä samalla tavalla kuin Ropsukin, perässä ja rentona. Kalin katseli ympärilleen ja pysähtyi välillä haistelemaan maata ja kevättä, kunnes taas jatkoimme matkaa. Kun pääsimme uittopaikalle, Kalin näytti harmistuneelta kun vesi oli jään ja lumen peitossa. Kalin meni ihan veden reunalle ja polkaisi kerran jään rikki, mutta jätti leikin sikseen, hyisen ja kylmän veden takia. Käänsin Kalinin ympäri ja lähdimme takaisin tallia kohti. Kalin lapsutti jo huomattavasti reippaammin. Ajattelin hölkätä Kalinin vierellä kun tämä ravaisi ja lähdin hölkkäämään Kalin innostui hieman liikaa ja heitti pienen pukin ilmaan, sain tamman kuitenkin oman käden ja narun hallintaan ja jatkoimme hölkkäämistä hitaammalla ja rauhallisemmalla temmolla. Tamma kaarsi kaulaansa ja viskoi aina silloin tällöin jalkoja sekä päätään. Ilmeisesti tammalla tuntui olevan virtaa. Pääsimme tallipihalle ja molemmat olimme hengästyneitä, Kalin sekä minä. Kävelytin Kalinin tarhaan muiden hevosten pariin ja päätin mennä vielä siivoamaan jouhet ja karvat käytävältä, sekä hoivaamaan omaa palleroani, sekä siivoamaan tämän karsinan.
Kello oli ollut puoli yhdeksän kun olin tullut tallille ja nyt kello oli jo melkein yksitoista. Reissumme oli vähän venähtänyt, mutta Kalin ehti silti hyvin heinäapajalle muiden hevosten kanssa. Kävin vielä siivoamassa pikaisesti Ropsun karsinan sekä putsaamassa käytävän ja viemässä Kalinin harjat omalle paikalleen. Käynnistin skootterini jo valmiiksi ja kävin vielä heittämässä heipat Maikulle ja lähdin kotia kohti, ajattelin vielä illalla piipahtaa tallilla, jos jaksaisin.
Mukavaa kun tulit näin nopeasti moikkaamaan Kalia, hienoa! Tarina on melkein virheetön ja taitavasti kirjoitettu, mutta yksi asia minua häiritsee. Tamman nimi on siis Kali ja siitä omistusmuoto on Kalin =) Eli tamman nimi ei ole Kalin Hyvä että liikuttelit Kalia hieman maastossa maasta käsin, ensi kerralla voit halutessasi ratsastaa. Tästä saat 7v€ =)