toivottavasti tarina tälläkertaa löytää tiensä Sintun päiväkirjaan asti
TALUTUSLENKKI MAASTOSSAIstuin uneliaana autossa katsellen ohikiitäviä maisemia. Päivä oli ollut raskas kokeineen kaikkineen, joten oli hyvä päästä tuulettamaan aivojaan tallille Sintun pariin! Havahduin haaveistani vasta, kun kuulin äitini kysyvän äänen: - Joko tästä mutkasta piti kääntyä? Vastasin myöntävästi ja eipä aikaakaan kun automme kaarsi tallin pihaan. Olin jo säntäämässä talliin, kun äitini totesi: - Ei hassumman näköinen paikka tämä Kultakartano.
- Eikö, vastasin ja jatkoin: - Tuu säkin joskus katsomaan Sinttua tuonne talliin!
- Mielelläni, äiti vastasi hymyillen ja sanoi vielä ennen lähtöään, että tulisi hakemaan minut vähän ennen seitsemää. Lähdin äkkiä talliin hakemaan Sintun riimua, sillä se olisi varmaankin ulkona kun ei menisi tänään tunneilla.
Melkein heti astuessani sisään talliin lähestulkoon törmäsin Maikkuun, joka lakaisi tallikäytävää.
- Moi taas, tervehdin hieman nolona upeasta sisääntulostani.
- No terve, Maikku naurahti. Kiva kun tulit taas Sinttua hoitelemaan!
- On minustakin kiva tulla taas tänne, vastasin ja jatkoin: - Ajattelin, että jos vielä tällä kerralla tutustuisin Sinttuun ja ratsastaisin sit ensi kerralla.
- No sehän käy, Maikku sanoi. Voitaisiin käydä vaikka talutusmaastossa, mulla kun ei ole nyt mitään erikoista ja Janni tarvitsisi hieman liikuntaa.
- Käy mulle oikein hyvin, tuumasin ja siinä samassa paikalle saapuikin Milu. Hän ilmoitti, että voisi myös lähteä mukaan ja taluttaa omaa hoitsuaan Oivaa. Minulle ja Maikulle se sopi hyvin. Kipaisin hakemassa Sintun riimun ja -narun ja lähdimme kolmistaan hakemaan hevosia sisälle.
Maikku ja Milu lähtivät hakemaan Jannia ja Oivaa tarhoistaan ja minä yritin sillävälin metsästää Sinttua kiinni, ihan kirjaimellisesti! Pujahtaessani sähköpaimenen alitse tarhaan Sinttu antoi korvat hörössä minun lähestyä itseään hyvän matkaa ja kun sitten olin juuri taputtamassa yltä päältä lumisen ruunan poskea, se hölkkäsi tarhan toiseen päähän, ilmeisesti aikomuksenaan uusia temppunsa jos rohkenisin lähestyä sitä uudelleen. Lento tuli taasen tervehtimään minua pärskähtäen.
Sen verran minulla oli aikaisempaa kokemusta velmuilevista suomenhevosruunista, etten lähtenyt juoksukilpaan Sintun kanssa. Tuo lähestulkoon liinaharjainen söpöläinen voittaisi minut siinä lajissa 6-0. Sen sijaan päätin käyttää oveluutta ja lähdinkin etenemään Sintun luokse hitaasti, katse maassa ja ajatukset muissa asioissa, kiemurrellen pitkin hevosten lumeen tallaamia polkuja. Jonkin ajan päästä kuulin Lennon puhallukset takanani ja päästyäni tarpeeksi lähelle Sinttukin uskaltautui tutustumaan omituisesti käyttäytyvään hoitajaansa ja sain napattua sen kiinni.
- Sinttua ei tainnut hommiin joutuminen paljon innostaa, Maikku naurahti taluttaessani Sintun ulos avatusta tarhan portista. Hän ja Milu odottivat jo hevosineen Sintun ja Lennon tarhan vieressä.
- No eipä tainnut ei, hymähdin ja talutimme hevoset talliin.
Sidoin Sintun riimunnarustaan kiinni karsinan tummiin kaltereihin vetosolmulla ja harjasin sen huolellisesti läpi dandyllä, pölyharjalla ja kumisualla. Lisäksi harjaisin vielä pojun pään varovaisesti pääharjalla, siistin jouhet ja puhdistin kaviot. Sinttu käyttäytyi harjaamisen aikana todella kiltisti, varsinkin kun harjasin sen jouhia! Puhdistettuani Sintun taputin sitä kiitokseksi kaulalle ja menin kysymään, olivatko muut jo valmiina. Niin Maikku kuin Milukin olivat saaneet hevoset valmiiksi talutuslenkkiä varten, joten lähdimme peräkanaa ulos tallista.
Ulkona oli alkanut sataa hiljalleen lunta mutta pakkasta ei onneksi ollut kuin kymmenkunta astetta. Myös Janni ja Oiva olivat käyttäytymisestään päätellen hyvällä tuulella. Minusta oli hauska päästä tutustumaan yhteen tallin maastoreiteistä näin aluksi maasta käsin, olinhan luvannut mennä joskus Fanipalan ja Lennon kanssa maastoon, itse tietysti Sinttu - kullalla ratsastaen. Tallustelimme kauemmas tallipihasta ja olinkin jo nähnyt muutaman niistä ratsastusviitoista, mistä Fanipala oli kertonut. Oiva pärskähti tyytyväisenä edellämme ja lumi narisi vaimeasti Maikun puhuessa uittopaikasta. Matkan aikana kävi myös selväksi, että Milu oli varsin hauska ja huumorintajuinen ihminen!
Jonkun aikaa käveltyämme Maikku antoi merkin että siirtyisimme joksikin aikaa raviin. Sinttu ei aluksi meinannut suostua ravaamaan, mutta edellä menevien Jannin ja Oivan ryhdyttyä hölkkäämään Sinttukin vaihtoi suosiolla raviin. Ravailtuamme lämpimiksemme arviolta yli viisi minuuttia siirryimme takaisin käyntiin ja jatkoimme keskustelua. Sen jälkeen käännyimmekin kohtapuoliin jo takaisin, sillä Maikulla oli illalla jokin kiireellinen asia hoidettavanaan. Loppumatka sujui muutamaa ravipätkää lukuun ottamatta itseltäni ympäristöä tutkaillen, maisemat olivat kauniita ja lähtisin ehdottomasti maastoon pian uudelleenkin, tosin ratsain! Vähän ennen tallia vaihdoimme hevosia, minä otin Oivan, Maikku Sintun ja Milu Jannin.
Oiva oli kerrassaan hurmaava herra, varsinkin sen epätavallinen väritys oli hieno. Muutaman kerran Oiva alkoi hiukan höseltää, mutta ruunan sai helposti hallintaan.
Palattuamme takaisin tallipihalle mukavan lenkin jälkeen Maikku kertoi: - Mulla on tuolla
maneesissa muutama aika pieni este, joten voitaisiin vähän irtohypyttää polleja.
- Käy! huudahdimme Milun kanssa yhteen ääneen. Irtohypytimme yhden hevosista kerrallaan ja kaksi muuta odottivat sillä välin kentällä joko minun tai Milun kanssa, sillä meillä ei ollut niin kauheasti kokemusta irtohypyttämisestä. Jokainen hevosista onnistui hypyissään, tosin Janni kolautti kerran toisen esteen puomia ja ikävä kyllä se putosi. Olimme kuitenkin tyytyväisiä kolmikon suorituksiin ja taluteltuamme heppoja hetken aikaa käynnissä veimme ne takaisin talliin. Ilahtuneena hoitsuni hyvästä suorituksesta laitoin sille taas palkan ruokakuppiin, tällä kertaa kuivaa leipää. Sinttu rouskutti leipäpalansa tyytyväisenä.
Harjasin uneliaan ruunan nopeasti ja koska minulla oli vielä 20 minuuttia aikaa lähtöön, puhdistin Sintun vesi- ja ruokakupin.
- Voi Sinttu, olet sinä sitten ihana, kuiskasin hiuksiani höpläävän hevosen korvaan. Samassa kuulinkin tallin ovelta tutun äänen ja näin äitini keskustelemassa Maikun kanssa. Huomattuaan minut Sintun karsinassa äiti sanoi: - No siinähän sinä olet! Ja tämä on varmaankin se paljon puhuttu Sinttu.
- Joo, eikö olekin hieno, vastasin ylpeänä äitini rapsuttaessa läsipäistä hoitohevostani.
- Onhan se. Mutta nyt lähdetään kotiin, äiti vastasi.
Kiva kun hoitelit Sinttua, teillähän alkaa jo sujua! Tykkään todella paljon, että käytät muita henkilöitä ja hevosia tarinoissasi, hienoa. Tarina on virheetön ja etenee juuri sopivasti, sekä siinä on mukavaa tekemistä. Tästä saat 9v€! =)