Tutustumista Novan kanssa 21.2.2010Tulin tallille hiljaa potkukelkallani. Tänään hoitaisin ensimmäistä kertaa Novaa. Suuntasin suoraan Novan karsinalle. Tamma ei ollut siellä joten arvelin sen olevan tarhassa. Suuntasin siis tarhoille. Muistin tarkalleen että nova tarhaili ex-hoitsuni Kalin kanssa samassa tarhassa. Myös Oiva ja Leevi olivat samassa tarhassa.
Nova söi päiväheiniään yhdessä Oivan kanssa, joten en viitsinyt vielä hakea tammaa. Niinpä päätin kuluttaa aikani putsaamalla Novan karsinan. Hain kottikärryt ja talikon jonka jälkeen menin Novan karsinalle. Novan viereisessä karsinassa kuulin Miltsun juttelevan omalle hoitsulleen Ahvolle. Aloitin putsaamisen. Otin karsinat märät purut pois sekä lantakasat. Sen jälkeen kävin viemässä lastin lantalaan. Hetken kuluttua kippasin vielä vähän uusia puruja karsinaan.
Kun olin vihdoin valmis ja Novan karsina oli puhdas taas hain ämpärin ja rupesin pesemään ruokakippoa. Otin ensin vedet pois, jonka jälkeen pesin sen sienellä sekä ulko- että sisäpuolelta. Kun juomakuppi oli puhdas tyhjensin ämpärin. Sitten hain vettä ämpäriin ja rupesin pesemään ruokakuppia. Se oli likainen, mutta sain sen nopeasti putsattua. Kun ruokakuppikin oli puhdas vein tavarat paikoilleen. Hetken kuluttua Tarkaari tuli talliin.
- Moi, tervehdin häntä.
- Moi. Ooksää se joku uus hoitaja?
- Joo. Tai no uus ja uus, hoidin täällä ennen Kalia mutta lopetin ajan puutteen vuoksi ja kun tulin takaisin tänne muutama päivä sitten kaksi lemppariani Salli ja Nelli oli jo varattu, joten otin Novan hoitsukseni, selitin.
Tarkaari naurahti: - Joo, hauska juttu. Mä oon muuten Tarkaari ja hoidan Huiskia. Se on se shettis.
- Joo tiedä. Mä oon Elli ja niinkuin sanoin hoidan Novaa.
Rupattelimme hetken Tarkaarin kanssa kunnes hänen piti mennä hakemaan Huiskia tarhasta, niinkuin minun Novaa.
Novan tarhalla huomasin ettei tamma enää syönyt päiväheiniään vaan se riehui Leevin kanssa. Kaivoin taskustani porkkanan palan ja pujahdin aidan raosta tarhaan. Otin vielä aidan päältä Novan riimunnarun, tai ainakin luulin että se oli Nova. Kutsuin Novaa nimeltä ja tamma pysähtyi silloin. Se katsahti minua. Se varmaan luuli minua kääpiöksi, olinhan vain 135 senttiä pitkä. Kävelin porkkana ja riimunnaru kädessä puikkoillen kohti Novaa. Nova tuli vähän lähemmäksi aina askel askeleelta, kunnes sainkuin sainkin sen riimunnaruun.
Kun olin taluttanut tamman pois tarhasta niin etteivät uteliaat Kali, leevi ja Oiva päässet karkuteille lähdin taluttamaan Novaa talliin. Laitoin Novan karsinaansa, jossa otin siltä riimun pois. Nova töytäisi minua turvallaan, aivan kuin olisi halunnut jotain.
- Harmi vain Nova mulla ei oo mitään. Mutta voin rapsuttaa sua, sanoin tammalle.
Rupesin rapsuttamaan Novaa korvan takaa ja heti kun tamma oli tuntenut rapsutuksen se laski päänsä ja huokaisi nautinnosta.
Kun olin rapsuttanut hetken Novaa, lopetin ja tulin ulos karsinasta. Laitoin oven kiinni ja lähdin hakemaan Novan harjoja. Löysin pian keltaiset harjat, jotka löydettyäni menin takaisin Novan luo. Nova pärskähti hiljaa kun näki harjat kädessäni. Rupesin harjaamaan tammaa pitkin, rauhallisin vedoin. Nova ei pyörinyt vaan seisoi kiltisti paikoillaan. Kun olin harjannut molemmin puolin tamman, setvinyt hännän ja harjan sekä harjannut pään, otin kaviokoukun. Rupesin katsomaan kavioita. Nova ei ensin meinannut nostaa niitä, mutta hetken päästä kaviot olivat jo putsattu.
Harjattuani Novan taputin tammaa ja annoin heppanamin. Sen jälkeen lähdin hakemaan sille vielä loimen. Laitoin loimen kaikki soljet kiinni, jonka jälkeen laitoin tammalle riimun. Sen jälkeen lähdin taluttamaan tammaa tarhoille. Tarhassa seisoi kaikki kolme kaveria ja Nova hirnui niille. Tamma yritti juosta kokomatkan mutta sain sen kuitenkin kävelemään matkan tallilta tarhaan. Kun olin avannut tarhan oven päästin Novan tarhaan ja otin tunkeilevan Leevin pään pois portin suusta. Nova lähti heti juoksemaasn ympäri tarhaa Oiva ja Kali perässään. Vihdoin sain myös Leevin sen mukaan. Kun olni vielä sanonut moi Novalle ja muille hevosille lähdin potkukelkkani kanssa kotiin.
Kiva että tulit näin nopeasti hoitelemaan Novaa! Mukava tutustumistarina, hyvä kun et ratsastanut ensimmäisellä kerralla. Tarinassa on jonkin verran virheitä, mutta ne eivät kuitenkaan häiritse lukemista liikaa. Tästä saat 6v€ =)