Saavuin tallille päivällä kävellen. Lunta satoi järjettömästi. Ilma oli mielestani hyvin ärsyttävä mutta hevoset tarhoissaan näyttivät vain nauttivan lumesta. Kun olin juuri astunut talliin, Elli tuli kutsumaan minut maneesiin. Menin suoraan maneesiin koska tavarani olivat jo kaapissani. Maneesissa odotti Ahvo, hoitoponini ja pieni ratsastaja. Tehtäväni oli taluttaa Ahvoa hetki maneesissa sillä seuraavan tunnin ratsastaja oli myöhässä. Taluttaessa vuonista juttelin sille kaikkea mukavaa, vaikka eihön se mitään luultavasti ymmärtänyt. Hetken kuluttua minua käskettiin hakemaan kypärä ja ratsastamaan ruunaa hetki. Seuraava ratsastaja ei tulisi sittenkään ja Ahvon oli Maikun mukaan purettava vielä lisää energiaa pois. Se oli kuulemma ollut lähiaikoina oikea ruutitynnyri. Kävin nopeasti hakemassa itselleni kypärän. Hetken päästä olin ruunan selässä. Aluksi kävelin sillä käyntiä pitkillä ohjilla kuten tuntilaisetkin. Jonkin ajan kuluttua siirryin kuitenkin maneesiin sisemmälle ravaamaan ruunalla. Ahvo ravasikin energisesti jonka vuoksi annoin sille useita puolipidätteitä enkä keventänyt aivan niin korkealle ylös satulasta kuten yleensä. Lopultakin Ahvo alkoi rauhoittua ja nostin ruunalla laukan. Ahvo sai taas lisää energiaa ja nosti vauhdikkaan laukan heittäen jopa pikku pukin. Laukkasin ympyrällä kummassakin suunnassa Ahvon kanssa kunnes ruuna alkoi vihdoin rauhoittua. Lopulta totesimme yhdessä Maikun kanssa että Ahvo oli liikkunut tarpeeksi, tosin Maikku antoi minulle luvan taluttaa Ahvoa hieman maastossa jos tahtoisin. Laskeuduin satulasta, nostin jalustimet ylös ja löysäsin satulavyötä. Sitten otin ohjat Ahvon kaulalta ja talutin ruunan pois maneesista. Kun pääsimme talliin huomasin että Ahvolle oli tullut kunnon hiki. Päätin etten lähtisi tänään maastokävelylle Ahvon kanssa mutta ensikerralla ehkä. Kun Ahvo oli karsinassaan, otin siltä varusteet pois ja vein ne paikoilleen. Samalla hain Ahvon harjat ja harjasin pystyharjaisen norjanvuonohevosen mahdollisimman huolellisesti. Harjauksen jälkeen hain Ahvon kevyen toppaloimen. Pähkäilin hetken miten päin loimen laittaisin mutta sain melko nopeasti päätettyä mitenpäin loimen laittaisin. Kun nostin loimen Ahvon selkään laitoin sen vielä hyvin ennenkuin aloin kiinnittää lukkoja. Kun olin laittamassa niitä kiinni älysin että hetkinen, missä lukot ovat. Ääh olin laittanut loimen kuitenkin väärinpäin ja lukot olivat toisella puolella. Ei auttanut muu kuin ottaa loimi pois ja laittaa se uudelleen Ahvolle. Nyt se meni oikeinpäin. Onneksi Ahvolla ei ollut kiire mihinkään ja se antoi minun loimittaa itsensä rauhassa. Suoristin taas loimen hyvin Ahvolle ja laitoin ensin loimen etupuolella olevat lukot, sitten mahavyöt ja lopuksi jalkaremmit. Lopultakin talutin Ahvon tarhaan. Ruunan tuli hieman kiire kavereidensa luona jotka odottivat jo osa tarhassa. Heti kun Ahvo oli päässy tarhaan se laukkasi vauhdilla kaviokkaiden ystäviensä luokse hirnahdellen. Palasin talliin siivoamaan Ahvon karsinan mutta huomasin sen olevan jo siivottu. Menin hetkeksi hoitajien huoneeseen jossa Fanipala ilmoitti lähtevänsä Lennolla maastoon ja kyseli kuka tulisi mukaan. Minä tarjouduin ainoana kävelemään pienen maastolenkin Fanipalan ja Lennon seurassa. Lenkki oli nopeasti ohi, ikävä kyllä kyytini tuli hakemaan minut heti palattuani maastosta joten jouduin lähtemään.
Mukavaa, kun sinäkin tulit välillä tallille hoitelemaan, sinua onkin odotettu! Tarina on mukava, mutta kaipaan siihen lisää Ahvon käytöksen kuvailua ja ehdottomasti kappalejakoja. Kirjoitusvirheitä ei häiritsevästi ole paljon, mutta kappalejakojen puuttumisen takia teksti on vaikealukuista. Tästä saat kuitenkin 5v€! (: