Tänään tulin tallille heti aamusta, että saisin ratsastella ihan rauhassa. Ajattelin mennä vähän lumihangessa, Mutta peruutin ajatukset nopeasti. Kun avasin ulko-oven vastaani tuli sellainen puhuri, että taidan jättää tänään pihalla menon väliin. Kun kävelin tallille oli se tuskaa. Pihalla oli jäätävää, ja sitten vielä satoi lunta, ja tuuli niin, että lumi tuli ihan vaaka tasossa. Kävelin onneksi vielä jalka käytävää, mutta loppumatkan jouduin kävelemään tien viertä.
Kun sitten saavuin tallille olin ihan poikki. Maikku oli juuri viemässä hevosia pihalle. Huiskia Maikku ei ollut vielä kerinnyt viemään, joten autoin Maikkua viemänään loput hevoset pihalle ja menin sitten harjaaman Huiskin. Huiski oli aivan puruissa varsinkin häntä joka oli aivan täynnä purua. Aloitin siis ensin hännän selvittämisestä. Otin pölärin ja otin hännän käteen. Siinäkin jo meni jotain kymmenisen minuuttia. Suoristin ja suoristin. Otin kaikki purut pois niin, että lopulta Huiskin häntä oli suora ja ilman purua. Siistin myös muun Huiskin pölärilllä. Sitten otin Huiskin turvan pehmeällä, ja lopun Huiskin. Lopuksi otin kaviot. Ne Huiski antoi ottaa ilman mitään kommelluksia.
Menin katsomaan ulos, ja tuuli oli laantunut. Ajattelin pyytää Miltsua maastoon, koska ketään muuta ei tallilla ollut.
- Hei Miltsu. Haluatko lähtee mun kaa maastoon?
- Joo. Mun pitää vaan eka harjata Ahvo loppuun.
- Joo mä meen sanoon Maikulle et me lähetään maastoon. Kauan me ollaan siel?
- Varmaan jotain ehkä vähän reilu tunti.
- Okei.
Miltsu jäi harjaan Ahvoa, kun minä lähdin etsimään Maikkua. Maikku oli toimistossa joten suunnistin sinne.
- Hei Maikku Me lähetään Miltsun kaa maastoon jos käy.
- Kyllähän se totta kai käy. Kauanko luulette viipyvänne?
- Jotain vähän reilu tunti.
Kun Miltsu tuli toimistoon. Menimme yhdessä hakemaan kamat.
Otin Huiskin kamat sen paikalta. Sitten menin Huiskin kasinaan. Laitoin ensin suitset sen suuhun. Huiski avasi kiltisti suunsa niin, että sain oikein kunnolla laittaa kumitutit kunnolla oikeille puolille ja kuolaimet suuhun. Sitten lenkki korvien takaa. Remmit kiinni, ja satula selkään. Suoristin satulahuovan, ja kiristin satulavyön. Katosin oliko Miltsu saanut Ahvon valmiiksi. Milstu oli saanut Ahvolle kaikki kamat, joten painoin kypärän päähän ja lähdimme kentälle. Kiristin satulavyötä, ja nousin selkään. Sitten säädin jalustimet sopiviksi. Lopuksi kiristin vielä vähän satulavyötä.
Lähdimme Miltsun kanssa kävelemään ylämäkeä. Menisimme ensin vähän käyntiä, ja sitten metsätietä pitkin ravia, lopulta kun olisimme tulleet pellolle, jossa olimme ennenkin laukanneet päästäisimme laukat, ja sitten tulisimme takaisin. Kävelimme polkuja pitkin ja rupattelimme. Sitten ihan meidän takanamme tippui lunta niin, että osa siitä osui Ahvon takapuoleen. Ahvo pelästyi ja otti pienen laukan. Huiskikin pelästyi, ja lähti Ahvon perään. Katsoin eteenpäin, missä Ahvo ja Miltsu olivat. Ahvo oli pysähtynyt vähän ajan päästä katuvana odottamaan. Se katsoi aivan kun se olisi tehnyt maailman suurimman synnin. Huiski pysähtyi kun näki Ahvon. olimme päässeet soratielle, joten rupesimme ravaamaan. ravasimme pitkin metsätietä, kunnes pääsimme pellon laitaan. Miltsu meni ekana Ahvon kanssa. Hän lähti laukkaamaan. Minä annoin myös Huiskille laukka-avut. Huiski oli ihan onnessaan. laukkasimme pellolla, ja Huiski oikein villiintyi. Se veti pari oikein kunnon pukkia. Mitsu meni rauhallista laukkaa Ahvon kanssa, ja nauroi vaan meille. pelto oli aika pitkä, joten kävelimme loppu pellon. Kun käännyimme takaisin laukkasimme toiseen suuntaan. Tällä kertaa Huiski meni ihan rauhallista laukkaa. Kun pääsimme pellon päätyyn, ja tielle otimme raviin. Ravasimme vielä tietä pitkin ja loppumatkan kävelimme kotiin.
Kentällä tulimme alas hevosten selästä ja menimme talliin. Tallissa riisuin Huiskilta varusteet, ja harjasin sen. Sitten laitoin sille toppaloimen ja vein tarhaan jossa Oiva ja Rasmus jo olivatkin. Hetken päästä myös Ahvo tuli paikalle. Sitten lähdi kotiin. onneksi ei ollut enää kovaa lumipyryä.
Kiva, kun tulit hoitamaan Huiskia ja veit sen maastoon! Onneksi pysyit selässä Huiskin tehdessä pukkeja, ettei poni päässyt karkaamaan omille teilleen, Huiski kun keksii aina kaikenlaista. Tarina oli mukava, mutta kiinnitä ensi kerralla enemmän huomiota yhdyssanoihin. Loppu oli myös hieman töksähtävä, mutta ei se haittaa. Tästä saat 7v€ =)